In het “over mij” stukje heb je misschien al gelezen dat ik in 2019 heb besloten om mijn leven helemaal om te gooien. Ik had het wel naar mijn zin als Accountmanager in Fast Moving Consumer Goods bij het bedrijf waar ik destijds werkte, maar ik wist ook dat ik dit niet nog jaren wilde doen. De beslissing om mijn baan op te zeggen was daarom vrij snel gemaakt.

Mijn vader vroeg me destijds waarom ik niet iets voor mijzelf zou beginnen. Op dat moment dacht ik: ‘’Een eigen bedrijf opzetten? Ik? Nee, dat durf ik helemaal niet!’’ Stiekem begon het idee toch wel bij me te kriebelen, dus vroeg ik mij af wat me eigenlijk tegen hield. Ik zag een aantal beren op de weg, namelijk: kosten, gebrek aan kennis en het nemen van een groot risico. Dat gezegd te hebben zijn er natuurlijk ook wat tegenargumenten te benoemen, namelijk dat ik wel wat had gespaard, kennis kan je opdoen en soms moet je gewoon uit je comfortzone stappen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en besloten om de sprong in het diepe te wagen.

Het werd me al snel duidelijk dat ik iets met kleding wilde gaan doen. Mode heb ik namelijk altijd al heel leuk gevonden. Het leek mij leuk om een andere richting op te gaan en me te richten op kinderkleding. Niet zomaar kinderkleding, maar duurzame kinderkleding. Zelf was ik nog niet bekend in de (duurzame) mode-industrie en al helemaal niet in het ontwerpen van een eigen kledinglijn.

Mijn kledingstijl is te omschrijven als simpel, stoer en tijdloos. Mensen die mij goed kennen weten dat ik graag oversized kleding koop (soms ook van de mannenafdeling), omdat ik dat heel comfortabel vind zitten. Het zal je daarom misschien niet verbazen dat mijn eerste collectie bestaat uit kindertruien met een oversized fit, geschikt voor meisjes en jongens.

De volgende stap was het vinden van een bedrijf dat mijn kleding kan produceren. Uiteindelijk ben ik in contact gekomen met een bedrijf dat een fabriek in Portugal heeft en voldoet aan alle strenge Europese vereisten met betrekking tot het produceren van duurzame kleding. Het proces van het ontwerpen van de kleding tot aan de daadwerkelijke productie heeft al met al een jaar geduurd.

Uiteindelijk is See-Me Kids tijdens COVID-19 live gegaan. Dit was niet de meest ideale timing, omdat ik geen professionele fotoshoot kon inplannen in verband met de veiligheid van de kinderen en de ouders. De foto’s die je op de website ziet, zijn gemaakt door moeders die mij hebben geholpen door foto’s van hun kinderen te maken in de truitjes. Zo hebben we er uiteindelijk met z’n allen het beste van proberen te maken!

Duurzaamheid is iets waar ik me niet veel mee bezig hield, niet omdat het me niet interesseerde, maar ik was me er niet helemaal bewust van. Wat betreft mijn kennis over dit onderwerp, heb ik nog een lange weg te gaan en hoop ik me de komende tijd verder te kunnen ontwikkelen. Sinds ik me er meer in ben gaan verdiepen, word ik me steeds bewuster van de rol van duurzaamheid in onze maatschappij en hoop ik op deze manier mijn steentje te kunnen bijdragen.

Een eigen bedrijf opzetten is heel nieuw voor mij en ik ben nog lerende. Het onderhouden van een webshop, verzenden van de kleding, marketing en alles eromheen. Er komt zoveel bij kijken, maar stapje voor stapje leer ik elke dag wat bij. Het belangrijkste is dat ik het heel leuk vind om dit te doen en dat ik 100% achter mijn keuze sta! 

Liefs,

Farah